JARACAL

Forum vir die Jagter/Forum for the Hunter
It is currently Sat Aug 18, 2018 5:47 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 1:03 pm 
Administrator
Administrator

Na vele onduidelikheid en verwarring het ek gister met Leon Muller van Noord-Kaap Omgewingssake 'n gesprek gehad oor die onderwerp dat Probleemdier Jagters 'n permit moet uitneem om probleemdiere te jag in die Noord-Kaap.
Die volgende het na vore gekom.
Die nuwe wet " The Northern Cape Nature Conservation Act 9 of 2009" het op 01/01/2012 inwerking getree en kan by die volgende link afgelaai word:
https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... 202009.pdf
Die regulasies wat saam met die wet loop kan by die volgende link afgelaai word:
https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... 1-2011.pdf

Skedule 1: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%201.pdf
Skedule 2: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%202.pdf
Skedule 3: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%203.pdf
Skedule 4: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%204.pdf
Skedule 5: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%205.pdf
Skedule 6: https://dl.dropbox.com/u/60407233/Noork ... le%206.pdf

Die beskrywing van 'n Probleemdier jagter sien as volg daaruit:
"Vermin hunter" is a person who offers his or her services to hunt damage-causing animals, whether or not for commercial gain;
Probleemdier se definisie:
"damage-causing animal" means an animal declared to be a damage-causing animal listed in Schedule 4;
Skedule 4:
SCHEDULE 4 / BYLAE 4
DAMAGE CAUSING ANIMAL SPECIES / DIERSOORTE WAT SKADE VEROORSAAK
Scientific name/ Wetenskaplike naam Common name (where known) Volksnaam (waar bekend)
FAUNA
CLASS / KLAS: MAMMALIA
Order/Orde: PRIMATES (PRIMATA)
Cercopithecus pygerythrus (F. Cuvier, 1821) Vervet Monkey Blouaap
Papio hamadryas (Linnaeus, 1758) Chacma Baboon Bobbejaan
Order/Orde: CARNIVORA
Canis mesomelas (Von Schreber, 1775) Black-backed jackal Rooijakkals / Swartrugjakkals
Caracal caracal (Von Schreber, 1776) Caracal Rooikat / Lynx

Order/Orde: SUIFORMIS
Potamochoerus larvatus (F. Cuvier, 1822) Bushpig Bosvark

MATTERS RELATING TO VERMIN HUNTERS
Qualification criteria for vermin hunters

61. (1) A permit to act as a vermin hunter authorises the holder of such permit to carry on the business of a vermin hunter, subject to the conditions stipulated therein.
(2) A permit to act as a vermin hunter may only be issued if the Director is satisfied that the applicant -
(a) is at least 18 years of age;
(b) is a South African citizen or is the holder of a permanent residence permit;
(c) has successfully completed the approved course;
(d) by virtue of his or her knowledge, ability, skill and experience, is qualified to be issued with the applicable permit; and
(e) is in possession of the minimum equipment necessary to operate as a vermin hunter.

Application for a vermin hunter’s permit
62. The applicant must, on application for a vermin hunter’s permit, submit -
(a) the applicable written application form and any documents required by the Director;
(b) proof that he or she is -
(i) a South African citizen;
(ii) the holder of a valid permanent residency permit; and
(iii) 18 years of age or older;
(c) proof that he or she possesses the necessary knowledge, ability, skill and experience required to operate as a vermin hunter, having attended and successfully completed the approved course and passed the relevant examination and practical assessments determined by the Director;
(d) where the applicant did not initially pass the approved course, proof that he or she has done so within a period of one year after attending the course; and
(e) payment or proof of payment of the prescribed application fee.

Responsibilities of vermin hunters
64. A vermin hunter must personally conduct the hunt of a damage causing animal.

Register to be kept by vermin hunters
65. (1) A vermin hunter must keep a register, containing-
(a) the name and business address of the vermin hunter;
(b) the name and residential address of the landowner;
(c) the province, place where and the date on which his or her service to the landowner commenced and terminated;
(d) the name, registration number and magisterial district of every farm on which he or she hunts;
(e) the species, sex and number of damage causing animals killed or wounded and the date on which every damage causing animal was killed or wounded; and
(f) the species, sex and number of any other animal accidentally killed or wounded and the date on which the animal was killed or wounded.
(2) Every alteration made to any entry in the register contemplated by subregulation (1) must be identical on all three copies of the record as specified in subregulation (4), and each of the three copies on which such alteration appears must be signed and dated by the parties concerned.
(3) Upon the termination of his or her service to a landowner, the vermin hunter and the landowner must sign and date the record of particulars in the register contemplated in subregulation (1) and such vermin hunter must detach the first two copies thereof and -
(a) forthwith deliver the original page to the landowner concerned;
(b) within 14 days after the end of each month in which a hunt took place, send the specified copy by registered post to the Director; and
(c) retain the remaining copy in the register for a period of at least two years for record purposes.
(4) The register contemplated in subregulation (1),(2) or (3) must -
(a) be drawn up in triplicate to consist of an original page and two copies;
(b) be drawn up in such a manner that the pages are consecutively numbered with the same number appearing on each of the three pages;
(c) be permanently bound provided that the first two pages of each three pages must be perforated for easy detachment;
(d) contain particulars contemplated in subregulation (1) in such a manner that the particulars in respect of no more than one landowner appear on any one page.

General conditions
66. (1) If an applicant has been inactive in South Africa as a vermin hunter for a period of three years preceding the application, but has been active in any other African country as a vermin hunter, and wants to renew his or her permit, he or she must –
(a) re-write the legal examination; and
(b) be re-assessed on the general and practical assessments.
(2) The permit of a vermin hunter found guilty more than three times by a court of law or who pays an admission of guilt fine regarding any part of the legislation pertaining to vermin hunting, must be withdrawn and the person must be referred for re-assessment on the practical aspects and, if the Director so determine, also the legal and general aspects.
(3) The Director has the discretion to stipulate the required re-assessment contemplated is subregulation (2).
(4) Any person who applies for the renewal of a permit must, prior to the processing and issuance of the permit and to the satisfaction of the Director, address any or all outstanding vermin hunting related complaints received by the Director from landowners or any other person.
(5) Any person whose permit has been withdrawn in terms of the Act, may only re-apply for such permit after expiry of a period of one year after such withdrawal and motivate why his or her permit should be re-instated.

Ek het die jaarlikse hernuwings gedeelte uitgelos.

Indien jy die plaas-eienaar of bestuurder van die plaas is dan is die gewone jagregulasie op jou van toepassing maar indien jy vir die fun daarvan of as 'n werk vir ander probleemdiere wil jag moet jy registreer.
Leon Muller kan gekontak word by 0823305280
Groete

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 1:11 pm 
Hero Member
Hero Member

Hallo Heinrich,

Dankie vir al die nuttige inligting.

Ek sien daar word gereeld verwys na die voorgeskrewe kursusse en eksamens. Is daar al enige duidelikheid of jou en bv Taffie se kursusse as genoegsaam aanvaar gaan word of het hulle al hulle eie kursusse en eksamens ontwikkel?

Groete
Johan

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 3:04 pm 
Administrator
Administrator

Hallo Johan
Op die stadium aanvaar hulle my kursus as voldoende maar tel ondervinding ook by die aansoek. Ek het ongelukkig geen kennis of hulle Taffie of enige ander persoon se kursus as voldoende beskou nie.
Leon het genoem dat hulle nog nie die kursus sillabus vasgestel het nie en ek stuur juis my goed in. Hy het genoem dat ons moontlik binnekort samesprekings sal he^ om die kursus sillabus te bespreek.

groete

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 7:10 pm 
Hero Member
Hero Member

ek het vir leon gebel, hy het gese oom taf se kursus is reg.
hoekom so duur? hel dis 'n R1000!
ek jag by 3 buurmanne, en by my. dis inelkgeval al waarvoor ek tyd het. natuurlik betaal hul my. so nou moet ek ook die goed doen.
doen jy dit nie, vat iemand weer jou gewere af.

Profile  
Reply with quote  
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 7:17 pm 
Hero Member
Hero Member

wat ek eintelik bedoel is, moet ek dit doen as ek net by die buurmanne jag?

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours